Levende by
Bjørg motoriserte sykkelen selv
Uten forkunnskap: Bjørg Granly hadde skiftet dekk på sykkel før, men stilte ellers med lite mekkebakgrunn. Etter to timer sammen med erfarne medlemmer i Elsykkelkollektivet, hadde hun bygd om sykkelen sin til å bli en elsykkel med krankmotor.
– Dette kan alle greie å fikse på to timer, sier Svein Collett i Elsykkelkollektivet. Han snakker om å motorisere en sykkel.
Skal vi kjøpe oss ny elsykkel hvis vi allerede har en sykkel som er høyst brukbar? Det kan være et godt alternativ å bygge om den sykkelen du allerede har. En torsdagskveld i slutten av juni møtte 20 nysgjerrige syklister opp da biblioteket i samarbeid med Elsykkelkollektivet arrangerte «Motoriser meg», en praktisk demonstrasjon av hvordan du bygger om en vanlig sykkel til en elsykkel.
Biblioteket reduserer forbruket
– Miljøenheten i Trondheim kommune utfordret oss i sin tid til å ta en rolle som «tingenes bibliotek», forteller Inge Formo ved biblioteket når vi spør hvordan det har seg at biblioteket arrangerer kvelder som dette:
– Vi startet i det små med utlån av verktøy og elsykler fra Moholt bydelsbibliotek. Siden har vi utvidet ordningen, og har arrangert både bytting av klær og leker, kurs i redesign og restemat, el-fiksing og søm. Paraplyen for det hele er redusert forbruk. Kan vi låne, reparere eller bygge om ting i stedet for å kjøpe nytt, bidrar det til å redusere forbruket.
Sammen med Tove Tanem driver Inge bibliotekets fikseprosjekt.
Nylig fikk de nyheten om at Miljøenheten sponser verktøy til utlån på de bydelsbibliotekene som ennå ikke har det. Da kan du blant annet låne verktøy som du trenger til å bygge om sykkelen din til å bli motorisert.
Ombyggingsdebut
To damer står ved hver sin sykkel på mekkestativ denne kvelden. De har kjøpt et ombyggingssett gjennom Elsykkelkollektivet. Anna Marie Karlsen og Bjørg Granly, henholdsvis sykepleier og ingeniør skal få teste om det faktisk er sånn at alle kan greie dette på to timer. Ikke det at tidsbruken er det viktigste. Men det sier jo noe om vanskelighetsgraden.
– Jeg har skiftet dekk, svarer Bjørg, når vi spør hvor mye hun har skrudd på sykkelen sin tidligere. Men hun har god tro på at dette skal gå, så lenge hun har støtte fra folk som har greie på saken.
Mekkeklubb med kunnskapsdeling
Akkurat det er greia med Elsykkelkollektivet. At førstegangsombyggere kan få støtte fra mer erfarne sykkelmekkere.
– Vi er et samvirkeforetak med mål om å generere flest mulig sykkelkilometer. Det er i grunnen som en mekkeklubb for de som vil motorisere sykkelen sin, forklarer Svein Collett. Sammen med Lars Ottar Aschim Kvåle og Jan Magnus Granheim Farstad står han bak Elsykkelkollektivet. Medlemmene samkjøper utstyr for å få bedre priser og møtes en gang i uka til mekkekvelder, som både kan handle om ombygging og vedlikehold.
– Vi hjelper hverandre og deler på den kunnskapen vi har. Konseptet er at alle betaler for sine egne deler og får glede av fellesskapet når de skal montere dem, sier Svein. Til sammen har miljøet bygd om 50 sykler, og har samlet en del erfaring om ulike batterier og motorløsninger.
Ville beholde godsykkelen
– Å elsykle, det er vel et nytt verb det, sier Kirsti Nordstad, en av kveldens frammøtte. Den voksne damen er helårssyklist og har egentlig planer om å fortsette med vanlig sykkel en stund til, men tenker at elsykkel er en god plan når beina blir dårlige.
– Jeg visste ikke at det var så enkelt å bygge om, sier hun, etter å ha sett på at Bjørg Granly utførte de nødvendige operasjonene.
Bjørg bor på Moholt og gleder seg til å få motorhjelp opp bakkene. Hun har vært inne på tanken på å kjøpe en ny elsykkel, men liker sin Nakamura litt for godt til at hun vil skifte den ut.
– Med motor på denne får jeg det beste av alt, og kan beholde den sykkelen jeg har og egentlig fortsatt vil ha.
Hadde Bjørg kjøpt seg en ny elsykkel, ville vel den gamle sykkelen fort blitt stående i boden som et typisk eksempel på ubrukt ressurs og unødvendig forbruk.
Løser problemer i fellesskap
Bjørg gliser bredt mens hun skrur og stripser etter Svens anvisninger.
– Det er gøy, forsikrer hun. At det står en ring av menn rundt som observerer og kommer med innspill er helt greit. Denne dama lar seg ikke skremme. Og sannelig. Før to timer har gått har hun tatt av pedalene, fjernet kranken, satt inn en ny krank med motor, montert batteri og display, fjernet giropplegget for fremre girkassett, stripset ledninger langs ramma og er klar med sin nye motoriserte sykkel.
– Sett i gang og bygg deg en sykkel som gjør at du lar bilen stå, lyder oppfordringen fra Elsykkelkollektivet.
– Hvis du vil ha hjelp og ønsker å bygge sammen med noen, kan du bli medlem hos oss. Send i så fall en mail med emnet «motorisermeg» til elsykkelkollektivet@gmail.com, sier Sven, mens han smiler av gleden som kollektivets aller nyeste medlem, Bjørg, viser etter første testtur på Peter Egges plass. Sykkelen er motorisert. Hos Anna Maria tar ombyggingen litt lenger tid, etter at verktøysvikt med påfølgende gjengetrøbbel stakk kjepper i hjulene for demontering av kranken. Men Elsykkelkollektivet har erfaring med de fleste typer problemer. Og når de dukker opp, da står fellesskapet klart til å bidra med løsninger. For deler til 8000 kroner hver ble begge demonstrasjonssyklene motorisert i løpet av noen kveldstimer.