Bymeninger
Ny plan for ny by på Sluppen
SLIK KAN DET BLI: Illustrasjonen til Asplan Viak viser hvor Sluppenveien i framtida kan bli en gate for gående og sykler med et godt gatemiljø.
Etter medvirkning med og gode innspill fra naboer, grunneiere og berørte myndigheter foreligger nå et nytt forslag for utvikling av Sluppen. Den 17. november blir det bydelsmøte og du kan dele dine tanker om de justerte planene.
En kommunedelplan for en god by på Sluppen
– Det er store muligheter for byutvikling på Sluppen og Tempe! Det sier Camilla Stenstad og Bjørnar Sandberg som begge er byplanleggere i Trondheim kommune. De to har i mange år arbeidet med Sluppen.
– På Sluppen knyttes byen sammen, både mot sør og nord, øst og vest. Hovedvegen inn til sentrum starter her og møter riksveg, fylkesveger, lokale veger og gater. Det er viktig at det legges bedre til rette for gange, sykkel og kollektivtrafikk mot sentrum og Elgeseter, utdyper Sandberg.
Kommunedelplanen skal bidra til at utbygging på Sluppen skjer i tråd med overordnede mål. Stenstad presiserer at en kommunedelplan er et overordnet styringsverktøy, som må følges opp av detaljreguleringer før alle større utbygginger. Hun håper at planen bidrar til at alt det nye som skal bygges på Sluppen. Området er nemlig en del av kunnskapsaksen, hvor næringslivet er viktig for å skape en levende og mangfoldig bydel.
– Et viktig mål for arbeidet med den nye planen er er å legge til rette for en bærekraftig byutvikling på Sluppen. Kommunedelplanen skal legge til rette for at utviklingspotensialet kan realiseres, fremme verdiskaping og bidra til å omstille Trondheim til et lavutslippssamfunn, sier Stenstad.
Litt høyere og nytt klimaverktøy
Kommunedelplanen for Sluppen var på høring også vinteren 2021. Stenstad forteller at planen nå er sendt på høring på nytt. Politikerne i Bystyret ba kommunedirektøren vurdere foreslåtte høyder, andel handelsareal og den foreslåtte vegforbindelsen fra Leirfossvegen til Sluppenvegen en gang til.
Siden forrige gang planen var på høring kan Stenstad fortelle at de har sett mer på mulige fremtidige høyder. Volumstudien har de brukt til å forstå om området tåler noe mer høyde enn det som tidligere var foreslått. Hun sier at området kanskje tåler mer enn de første trodde, men at for eksempel forslaget om at det maks kan bygges i tre etasjer ved eksisterende boliger er beholdt. Den foreslåtte Leirfossforbindelsen er tatt ut av planforslaget: Det skjedde etter en ny vurdering av konsekvenser for utbyggingspotensialet i området.
Sandberg supplerer entusiastisk at det er også utarbeidet en klimanorm for Sluppen.
– Klimanormen er et verktøy som skal gi bedre muligheter for å nå de høye klimaambisjonene man har for den nye bydelen på Sluppen. Alle som skal bygge på Sluppen må forholde seg til klimanormen. Dette håper vi vil være et viktig skritt på veien mot et bedre kunnskapsgrunnlag for reduksjon av klimagassutslipp fra utbyggings- og transformasjonsprosjekter, sier Sandberg.
Klimanorm for Sluppen er et viktig første skritt for reduksjon av klimagassutslipp fra utbyggings- og transformasjonsprosjekter
Bydelsmøte
Sandberg og Stenstad ønsker nå å høre hva naboer og andre som er berørte av planene for den nye byen mener. De ønsker å vise frem de endringene som er gjort siden sist og det som er nytt i planforslaget.
Alle naboer, beboere, grunneiere, næringsaktører og interesseorganisasjoner som er tilknyttet Sluppen er derfor invitert til et bydelsmøte den 17.11.21 kl 18-20. Møtet blir i Aulaen på Sunnland skole, Klæbuveien 211.
Når kommunedelplanen for Sluppen vedtas, hva skjer da videre?
– Kommunedelplanen avklarer rammer for byutviklingen på Sluppen. Det neste store skrittet blir å få detaljregulert og så etablert tunnel og kollektivknutepunkt. Da vil Sluppen bli mye mer tilgjengelig og kan bli en attraktiv bydel også for boligbygging. Samtidig er det også utfordrende grunnforhold på Sluppen, med kvikkleire og gamle avfallsdeponi, som må løses før alt er klart, avslutter Sandberg.