Områdesatsinger
Nye møteplasser for bydelsutvikling
Pop-up lavterskel: Slik kan et flyttbart byutviklingskontor for lokale innspill om Elgeseter gate se ut. Illustrasjon: Maria Nervik
Plutselig har det kommet til deg og din bydel. Et mobilt pop-up kontor du kan stikke innom for en kopp kaffe, og hvor du kanskje ender opp i ivrig diskusjon med byplansjefen om gata du bor i.
Interessen for byutvikling i Trondheim er stor. Konferanser og folkemøter trekker fulle hus og debatten i media og på nett går høyt.
Likevel mener mange at det kan være vanskelig å nå fram til byplanleggerne med synspunktene de har på hvordan byen bør utvikle seg i årene framover.
– Jeg tror ikke at planleggerne er interessert i hva jeg mener, sier student Marianne Wethe Koch. Stedene for å dele det jeg har på hjertet har så høy terskel at jeg glemmer dem. Gata jeg bor i funker jo, men kanskje hadde den fungert enda bedre om jeg sa meningen min?
Pop-up kontor
Her kommer et forslag som kan innfri ønsket til både Marianne Wethe Koch og andre engasjerte byborgere;
Se for deg et flyttbart byutviklingskontor. Et pop-up kontor i stadig bevegelse, på vei til deg og din bydel. En møteplass med terskelen til Dromedar og innholdet fra et byplankontor som tar i mot hands-on-kunnskap fra innbyggerne og som bruker det i framtidige byplanlegging.
Skal man prioritere menneskene i byplanleggingen må det kommuniseres. Og det er ikke alltid like lett å forstå hva som faktisk skjer; informasjonen er ofte utilgjengelig og skrives på et kryptisk planleggerspråk som gjør det uforståelig og uinteressant.
Medvirkning skaper engasjement
I Bryne, sør for Stavanger, ble det i forbindelse med revidering av kommunedelplanen etablert et sentrumsplankontor i et tomt lokale. Det holdt åpent til faste tider, og på Facebook-siden deres ble det opplyst om når man kunne treffe politikere og andre aktører innen utvikling.
Innbyggerne kunne komme innom og få informasjon i tillegg til å komme med egne innspill. Folk i byen fikk si sin mening både på kontoret og via sosiale medier.
– Vi ville oppmuntre til lavterskel deltakelse hvor folk kunne droppe innom for å diskutere, komme med innspill og stille spørsmål, forteller Anita Helstrup fra Time kommune.
Kan vi gjøre det samme i Trondheim?
Folket er ekspertene
Det er innbyggerne som best forstår de små tingene i byen som gjør at hverdagen fungerer.
Vi trenger et sted hvor vi kan snakke sammen uten å snakke fagspråk, et sted hvor noen spør om mening vår og er interessert i å samarbeide med oss. Det handler om hvordan man bruker et nærområde og som kanskje kan forbedres med enkle grep.
Hva er det som gjør at ingen sykler, men heller velger bilen her? Kan det gjøres noe som vil føre til at flere velger sykkel? Hva fungerer godt?
Ved å styrke samarbeidet mellom planlegger og innbygger kan vi finne nye løsninger og gjøre forbedringer som kan ha stor effekt.
Bydelsplankontoret
Mange er opptatt av det som skjer, spesielt i nærområdet, men de fleste har annet å tenke på.
Kan vi lage en plattform med lav nok terskel til at alle kan interessere seg og se sin egen kunnskap som verdifull?
Jeg har snakket med studenter i byen og fått ideer til møteplasser:
- Utstilling og postkasse på matbutikken
- En app for tilbakemeldinger og forslag
- Stand på Pstereo-festivalen
- Biblioteket
- Kafeer
- Tomme lokaler
- Container på Torvet
Kanskje vi må teste ut bydelsplankontoret for å se hva som fungerer. Tanken er at et slikt kontor kan vise hvilket potensiale og engasjement som finnes i bydelene ved å invitere folk til å delta. Et bydelsplankontor vil i seg selv være et innspill som kan vekke interesse og skape diskusjon.