Områdesatsinger
Farvel til gymsalen – nå er det flerbrukshall som teller
God plass: Jenter 11 har stor plass å boltre seg på når de trener håndball. Det liker de godt. Tidligere kjørte de fra gymsal til gymsal i området. Det var lite plass og dårlige forhold. Nå har de tre hallflater å løpe på. Anne-Lise Aakervik
Kjappe bein løper over gulvet. De nærmere 20 jentene har gått rett fra SFO og til håndballtrening i flerbrukshallen som ligger en trapp ned fra skolen.
– Vi er kjempefornøyde med den nye hallen, sier Wenche Håbjørg.
Hun er en av to trenere for Bynesets jenter 11 år.
– Før trente vi i flere forskjellige mindre gymsaler rundt omkring i kommunen og det ble mye kjøring hit og dit. Nå har vi godt med plass og kan utfolde oss på en helt annen måte. Og vi kan være langt flere som trener samtidig, sier hun.
Jentene som har tatt en pause er helt enige. Dette er himmelen! På sidelinja står Michael Johnsen, rektor på Spongdal, skole og smiler.
– Hos oss er det en glidende overgang mellom skole og fritid, sier han, og påpeker at de er godt fornøyd med løsningen på den nye 1. – 10.skolen på Spongdal på Byneset i Trondheim.
– At vi har en flerbrukshall knyttet til skolen, med både rom til styrketrening, aula og lagringsplass som kan benyttes av frivillige lag og organisasjoner, har gitt oss et stort løft. I tillegg har et helt nytt og kompakt skolebygg med god plass til alle og en samlet administrasjon gjort noe med oss i det daglige.
Ikke plass nok
Johnsen forteller at før hallen kom på plass i 2014 kunne ikke alle rundt 360 elevene ha kroppsøving inne i løpet av uka.
– To trinn måtte alltid være ute for at vi skulle oppnå timetallet. I dag har vi masse plass og mange nye muligheter til å trene, leke og drive fysisk aktivitet. Skolen har også fått bygd en kunstgressbane for 7’er fotball i forbindelse med hallen, noe som er i tråd med Trondheim kommunes satsing på kunstgressbaner.
Hallen på Byneset fungerer også som et nærmiljøsenter. Aulaen er opptatt alle ettermiddager, for her øver bygdas kor, korps og en del band. Og det arrangeres konserter og oppsettinger. Alexander Rybak kommer til Spongdal våren 2016.
Kulturskolen har en stor del av tiden, og i hallen er det primært fotball, håndball og rytmisk sportsgymnastikk som rår. Dugnadsånden er stor og snart står et flygel klart. Og leietakerne stiller også med hallverter hver ettermiddag året igjennom.
– Jeg er overbevist om at alle har en stor eierskapsfølelse til dette bygget og vil gjerne ta vare på det. Vi ser i alle fall en helt annen bruk av området nå, både ute og inne. Dette har helt klart blitt Spongdal og Bynesets signalbygg, sier Michael Johnsen.
Bevisst satsing
Cato Høve, rådgiver i rådmannens fagstab, sier at politikerne har i mange år hatt en bevisst strategi på at nye skoler normalt skal bygges med idrettshall og fasiliteter som kan fungere som nærmiljøanlegg. I plan for idrett og fysisk aktivitet 2015-2020 (PIF) ble det tallfestet at innen 2020 skal det bygges 15 nye hallflater i flerbrukshaller.
– Det sier seg selv at det offentlige, det vil si Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune, ikke skal bygge så mange skoler, så noen av disse hallene må komme i samarbeid med idretten, sier Cato Høve.
Det er flere fordeler ved å tenke slik. Ved å se skole og idrettshall i sammenheng blir arealene bedre utnyttet og kostnader reduseres.
– Her er Spongdal et godt eksempel. Ved å integrere hallen i skolebygget fikk vi samlet noen funksjoner som begge trenger på ett sted, istedenfor å bygge to haller.
I tillegg har også politikerne vært tydelige på at de nye skolene skal være et nærmiljøsenter – og slik gi muligheter for flere aktører å ta i bruk lokalene, som for eksempel kor og korps.
– Og vi ser at dette har vi lykkes med. På Åsveien skole, som ble ferdigstilt i 2015 er det aktivitet på dagtid og kveldstid. Og mye utleie, sier Høve.
Ta med brukerne
Hilde Bendiksen Grunnan er prosjektleder for utbygging i Trondheim kommune og følger skoleprosessene tett, fra planene ligger på bordet, til vedtaket er gjort og byggingen er ferdig.
– Vi har mange møter med potensielle brukere som skolen, foreldreutvalget, frivillige og ikke minst representanter fra idrettslagene om hvordan ting bør tilrettelegges utover de vedtatte rammene.
Grunnan forteller at brukerprosessen er viktig. Ønskene kan være mange før prosessen med å prioritere mellom de ulike innspillene starter.
– På Byneset og Spongdal opplevde vi forresten en litt annerledes prosess enn tidligere. Nærmiljøet ønsket seg et bydelssenter, ikke en ren idrettshall alene. En gruppe ble nedsatt for å samordne sine ønsker og behov. Det fungerte veldig bra og resultatet ble vellykket, sier Grunnan.
Gjør mye riktig
– Jeg synes Trondheim kommune gjør mye riktig når det kommer til å bygge nye skoler. De har god kompetanse på dette feltet og lærer tydelig av prosjektene som er gjennomført, sier rektor Michael Johnsen.
Han setter stor pris på at skolen ble involvert i prosessen
– Elevene ble blant annet tidlig involvert i utsmykningen av bygget. De diskuterte med kunstnerne og fikk delta selv. Slikt skaper engasjement, sier rektoren.