Områdesatsinger
Fra landlig stasjonsby til urbant lokalsenter
Urbant preg: Tog, superbuss, park og boliger samles ved det nye knutepunktet i Heimdal sentrum. Bildet er tatt fra Ringvålvegen mot stasjonen og viser to av tre boligblokker som skal bygges. Illustrasjon: Pir II
Heimdal er i sterk vekst. 1300 boliger er under planlegging og bydelen er allerede utpekt som kollektivknutepunkt for superbussene i Trondheim.
Den landlige stasjonsbyen på sørsiden av Trondheim er i endring. For 150 år siden bodde det bare noe få familier på Heimdal, i dag bor det like mange her som i en mellomstor norsk by. Heimdal er blitt en by i byen med egen hovedgate, butikker, serveringssteder, bibliotek, kunstforening og eget 17. mai-tog. Identiteten er sterk og folk herfra er heimdaling, ikke trondhjemmer.
Bebyggelsen i området er dominert av eneboliger og annen lav bebyggelse. Nå tas utviklingen et steg videre, og om noen år vil den romslige stasjonsbyen bli et tettere og mer urbant lokalsenter.
Nye boliger
1300 nye boliger er under planlegging i sentrum og områdene rundt. Leilighetsblokkene får mellom tre og åtte etasjer og alle vil ligge i gangavstand fra bykjernen.
Det er flere årsaker til at det er fornuftig å fortette lokalsentrene.
– Flere boliger i Heimdal sentrum vil støtte opp under tilbudene innenfor service, handel, servering og fritidsaktiviteter. Samtidig vil et bedre kollektivtilbud og tilrettelegging for myke trafikanter gjøre det lettere for flere å la bilen stå, og oftere enn før gå, sykle eller reise kollektivt, sier avdelingsleder Åse Bollingmo ved byplankontoret i Trondheim kommune.
Mer folk – bedre kollektivtilbud
Bydeler i vekst er avhengig av et godt kollektivtilbud. Heimdal blir ett av kollektivknutepunktene det skal satses på, og bydelen vil få svært god kollektivdekning når Trondheim fra høsten 2019 tar i bruk et helt nytt transportsystem.
Superbusser blir satt i rute, og to av tre linjer vil starte på Kattem og passere Heimdal sentrum på vei til Midtbyen eller andre deler av Trondheim. Knutepunktene blir ryggraden i det nye kollektivsystemet med levende stasjonsområder nært boliger og arbeidsplasser.
Slik vil økt boligbygging og fortetting rundt knutepunktene danne grunnlaget for flere passasjerer og bedre kollektivtilbud. Et godt utbygd transportsystem vil i sin tur gjøre bydelen mer attraktiv.
«Buss inn – buss ut»
Et eksempel på hvordan knutepunktene kan utvikles er boligprosjektet ”Stasjonsbyen Heimdal”.
Tre blokker med plass til rundt 90 leiligheter skal bygges tett på stasjonsområdet hvor tog og superbuss vil få hyppige avganger. Det er satt av plass til næringsvirksomhet, felles uterom, offentlig park og byrom.
– Håpet er at Heimdal skal bli et enda mer attraktivt lokalsenter og bosted. I løpet av noen år blir det mer og tettere bebyggelse, men det forventes etter hvert mindre biltrafikk i sentrum, mer ordnede parkeringsforhold, flere byrom og parker og bedre forbindelser for gående og syklende, sier Bollingmo.
Veien videre
Heimdal er i dag en god hverdagsby for dem som bor i nærheten, og et viktig regionalt tyngdepunkt. Selv om bydelen nå går inn i en brytningstid er målet å ta vare på historien, identiteten og det trivelige landsbypreget alle setter pris på.
Det er nesten ikke til å unngå at noen vil oppleve at utvikling og fortetting påfører dem ulemper. Kommunen har i oppgave å samordne alle hensyn, slik at utviklingen i størst mulig grad oppfattes som framskritt. Byplankontoret har ansvar for å gjøre grundige forberedelser, slik at politikerne kan fatte vedtak på betryggende faglig grunnlag.
I løpet av høsten skal kommunens planstrategi vedtas. Der er det foreslått at det settes i gang et nytt planarbeid for hvordan Heimdal skal utvikles videre. Blir dette vedtatt, vil lokalbefolkningen få muligheter til å komme med synspunkter og innspill.