Områdesatsinger
Bedre service med kortere åpningstider
Hjelper deg: Malene Unelsrød Larsen og Erlend Stav er blant saksbehandlerne du kan treffe når du besøker Byggesakskontoret på Bytorget til Trondheim kommune. Færre og færre kommer innom – mens antall henvendelser på e-post øker. Nå blir Byggesakskontoret flinkere til å møte publikum der de er. Foto: Kirsti Kringstad
Få i Trondheim kommune mottar så mange henvendelser som saksbehandlerne på Byggesakskontoret. Men måten folk oppsøker dem på har endret seg den siste tiden. Nå svarer Byggesakskontoret med å ha kortere åpningstider – for å bli mer tilgjengelige.
Ja, i noen tilfeller kan redusert åpningstid faktisk gjøre kundeservicen bedre. Frem til nå har fire ansatte fra Byggesakskontoret brukt sju og en halv time hver dag i skranken på Bytorget for å svare på spørsmål om plan- og byggesaker. Men antallet som stikker innom har gått ned, og enkelte dager er det bare et par besøkende. Heller ikke telefonen ringer så ofte som før.
– Henvendelsene vi får på e-post har derimot økt betraktelig. Det digitale skiftet har definitivt berørt oss, og nå tar vi grep, sier Hege Lægreid Gangstø, avdelingsleder for bygge- og delesaker ved Byggesakskontoret i Trondheim kommune.
Prøveprosjekt med korte åpningstider
Fra og med 1. desember 2017 skal Byggesakskontoret redusere åpningstidene sine til 4 timer daglig. Hver dag fra 10.00 til 14.00 er saksbehandlere beredt til å ta imot dem som eventuelt lurer på noe, mens det blir «langdag» på torsdager med de gamle åpningstidene.
– Dette er et 12 måneder langt prøveprosjekt, og jeg har stor tro på at det vil føre til bedre kundeservice og raskere behandling av byggesaker, sier Gangstø.
Enklere å finne informasjon på nett
Det er stor variasjon i spørsmålene Byggesakskontoret får, men særlig ett går igjen: «Må jeg søke om dette?» Begge parter er tjent med at denne dialogen foregår digitalt, og som en del av omleggingen skal informasjonen på nett optimaliseres. Arbeidet med å lage informative og lettfattelige veiledere er allerede godt i gang.
– Flere og flere er dessuten ute etter svar mens de sitter i sofakroken med iPaden – noe vi har tenkt å gi dem. Informasjonen skal være både enkel å finne og forstå. Vi skal også ha interne veiledere, slik at saksbehandlerne våre bruker kortere tid på å svare på e-posthenvendelser, forklarer Gangstø.
Les også: Nå er det enklere å levere byggesøknad – sjekk hvordan!
Den reduserte åpningstiden vil frigjøre mye tid for de om lag 50 ansatte på Byggesakskontoret – tid de kan bruke til å behandle byggesakene. Saksbehandler Malene Unelsrød Larsen er en av dem som ser frem til å gå i gang med prøveprosjektet:
– Jeg liker ideen om å konsentrere tiden vi sitter i skranken. Med det vil vi kunne drive mer med saksbehandling, noe som er bra for både oss og Trondheims innbyggere.